dinsdag 17 september 2013

Twee klikken voor méér privacy

In usability houden we niet van overbodige handelingen. En evenmin van gebruikersinterfaces vol overbodige controls en widgets. Eén klik is beter dan twee keer klikken. En één ding om op te klikken is beter dan twee klikbare dingen. Op een Duitse website trof ik echter een bruikbaar alternatief aan.

In dit ontwerp moet je twee keer klikken om iets te kunnen delen via social media. Met de eerste klik op de schakelaar activeer je een button voor bijvoorbeeld Facebook, Twitter of Google+. Met de tweede klik kun je vervolgens pas iets delen of liken.

Hoewel twee keer klikken niet ideaal is, lost dit ontwerp een nog veel grotere ergernis op. Pas bij het inschakelen van een bepaalde knop wordt het bijbehorende third-party cookie actief. Balken, tekstballonnen, pop-ups en andere fratsen voor cookiewaarschuwingen zijn daardoor veel minder nodig. Websites die zelf uitsluitend functionele cookies gebruiken, hebben zelfs helemaal geen cookiewaarschuwing meer nodig.

Ik ben benieuwd hoeveel Nederlandse websites dit ontwerp overnemen. Wat mij het meest aanspreekt, is dat we af zijn van de negativiteit van een waarschuwing die je moet wegklikken. De opt-in maakt de keuze positief. Je kiest voor delen (klik) en voor een medium om te delen (nog een klik). Gebruikers kiezen weer zelf en zijn vrij in wat zij kiezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten